מאוחר יותר שמעתי את סיפור חייו. זאת כתבה שתרגמתי מהאתר של Fender. כתבה מצויינת לדעתי (שתרגמתי במקור ל"כלי זמר") שרציתי לחלוק עם כולם אז החלטתי לשים אותה גם פה אצלי בהמבקר.
ביום שישי הקרוב ימלאו בדיוק 20 שנה למותו של הגיטריסט והיוצר המיוחד הזה, אבל סטיבי ריי נשאר עדיין חי בזיכרון של בלוזיסטים ורוקיסטים כאחד, והוא נחשב עד היום לאחד הגיטריסטים המשפיעים בכל הזמנים. הוא פרץ כמו סופה לתודעה המוזיקלית ב-1980 כשמלאו לו 35 בלבד.
ב27 באוגוסט 1990 עולם המוזיקה איבד מוזיקאי מוכשר,בשם סטיבי ריי ווהן כשהמסוק עליו עלה והיה מיועד להגיע לשיקגו התרסק דקות ספורות לאחר ההמראה. בהתרסקות נהרגו סטיבי ריי וארבעה אנשים נוספים.
סטיבי ריי לקח את הבלוז של אוטיס ראש, מאדי ווטרס ואלברט קינג וערבב אותו עם גיטרת הבלוז-רוק של ג'ימי הנדריקס ויצר לעצמו סגנון ברור ושונה ממה שעולם הבלוז הכיר עד לאותו הרגע.
לא פעם הוא השאיר את אוהבי המוזיקה פעורי פה, בזמנים שבהם מוזיקת הבלוז לא הייתה מוזיקה אהובה ומוכרת.
ג'ימי , האח הגדול של סטיבי, היווה את ההשראה הראשונית של סטיבי. "ג'ימי לימד אותי המון" אמר סטיבי ריי בראיון בשנת 1983 "היו זמנים שהוא איים עלי 'אם תבקש ממני להראות לך את זה שוב אני אכסח אותך' אני ביקשתי שוב, והוא פשוט הראה לי שוב, אבל הוא גם כיסח אותי".
בגיל 17 סטיבי ריי עזב את הלימודים כדי להתרכז במוזיקה. באותו בזמן הוא ניגן בכמה הרכבים, שהובילו לבסוף להקמה של Double Trouble, הלהקה שאיתה הוא פרץ. שמה של הלהקה נגזר משם שיר של אוטיס ראש.
כריס לייטון, המתופף של Double Trouble זוכר טוב את הפעם הראשונה שבה הוא שמע את סטיבי ריי מנגן. זה היה בראיון רדיו בתוכנית שנקראה In The Studio With Redbeard.
"לא פגשתי אותו באותו הלילה, נסעתי במכונית ויכולתי לשמוע את הלהקה שניגנה, אבל שמעתי את הגיטרה הזאת שנשמעה כאילו היא אפילו לא חלק מהלהקה, היא נשמעה כאילו היא באה ממקום אחר, היא נשמעה כאילו היא ממש קודחת בקירות של הבניין.חשבתי לעצמי: מי זה הבנאדם הזה? וזה היה סטיבי , חשבתי לעצמי הוא ממש מדהים וכן, הוא היה ממש מדהים".
בשנת 79 סטיבי ריי הפך לזמר המוביל של ההרכב , אחרי העזיבה של לו אן ברטון בשנת 1979. תוך זמן קצר הלהקה שלו, Double trouble , שלטה בסצנת המוזיקה של אוסטין.
בהופעה בשנת 1982 של Double Trouble , הלהקה הצליחה למשוך את תשומת הלב של אגדת הרוק הבריטית, דיויד בואי, שהחתים אותו על חוזה לאלבום אחד. סטיבי ניגן איתו באלבום שיצא באותה שנה והפך להצלחה אדירה בשם Let’s Dance. בשנת 1983, Double Trouble הוציאו את אלבומם הראשון בחברת Epic לאלבום קראו Texas Flood. אלבום הבכורה של הלהקה זכה להצלחה אדירה והחזיר את הבלוז החשמלי לככב בראש המצעדים בפעם הראשונה מאז שנות ה60.מאז ועד למותו הוציאו סטיבי ריי וההרכב ארבעה אלבומי אולפן, כשביניהם עוצר סטיבי ריי במכון גמילה בכדי להיגמל מאלכוהול וסמים. "הוא היה ממש על הקצה" מספר לייטון, "אם הוא לא היה עוצר שם, היינו מאבדים אותו" .
ב1989 סטיבי ריי והלהקה זכו בפרס גראמי על האלבום האחרון שלהם.
בצירוף מקרים מצמרר כמה ימים לפני התרסקות המסוק שעליו היה ווהן, הוא החל להרהר במוות שלו. רוברט נייט, צלם רוק מפורסם, שצילם את ווהן במהלך ההופעה האחרונה שלו, שבה ניגן עם אריק קלפטון, אחיו הגדול ג'ימי, רוברט קריי ובאדי גאי, זוכר שסטיבי ריי היה מהורהר באותם הזמנים.
"היו לנו שיחות מאוד מוזרות בנוגע לחיים ומוות ביומיים האחרונים לפני מותו", אומר נייט. " הוא אמר שהוא מרגיש שמשהו עומד לקרות . שהקריירה שלו הולכת להתפוצץ, אבל הוא לא יודע כמה זמן נשאר לו. הוא אמר לי שהוא עשה לעצמו הרבה מאוד נזק לגוף.ושהוא הרגיש שאלוהים נתן לו הזדמנות שנייה. דיברנו על הרבה מאוד דברים מעניינים אבל הם השאירו אותי מאוד מהורהר".
ביום האחרון של חייו סטיבי היה במצב רוח מרומם במיוחד והסכים בשמחה להצעה של קלפטון לטוס במקומו על המסוק לשיקגו אחרי ההופעה.
"אני חושב ששאר הלהקה של סטיבי כבר היו באוטובוסים , אז סטיבי הסתכל עלי ואמר לי "רוברט בוא נטוס לשיקגו לראות את באדי גאי מנגן במועדון שלו בשיקגו" נייט נזכר. "אמרתי לו, לא בא לי והוא החליט לעשות את זה בכל זאת".
כנראה שווהן ידע את מצב הרוח שהוא הכניס אליו את חברו הצלם בעקבות השיחות האחרונות שלהם מפני שלפני עלייתו אל המסוק, הוא פנה אל נייט ואמר לו , "שמע רוברט, אל תדאג, מפני שאם משהו יקרה לי , אתה תדע שזה אני כשתשמע את הנגינה שלי".
"הוא ממש אמר לי את זה ", נזכר נייט. "ואז הוא אמר לי שלום והוא הסכים שניפגש בפאריס באיזו מחווה לג'ימי הנדריקס שהוא רצה לעשות".
למחרת בבוקר , נייט התעורר ושמע את החדשות הנוראיות בקשר לחברו. " היו לי מאות תמונות מאותו היום, והייתי כל כך שמח עליהן, פתאום כל התמונות האלה נהפכו ללא טובות מבחינה מוסרית" אומר נייט, שהרגיש רע בגלל דרישת של התקשורת לתמונות. "לא רציתי שהתמונות שלי ייקשרו להתרסקות, אז חיכיתי כמעט שנתיים עד שהתחלתי להוציא אותן החוצה".
אלבום דואטים עם ג'ימי ווהן בשם Family Style , שהוקלט מעט לפני מותו של סטיבי ריי , שוחרר באוקטובר אותה שנה והגיע היישר למקום השביעי במצעדים.
שנים לאחר מותו של סטיבי ריי, ג'ימי ווהן עדיין לא מעכל. למרות זאת הוא עדיין מאוד גאה באחיו הקטן, על המוזיקה שהם עשו יחד ועל המורשת שהוא השאיר אחריו. לאחרונה הוא אמר "כל העניין הזה כאילו לא קרה, זה עדיין כואב".
סטיבי ריי השקיע את חייו לתוך המוזיקה שלו והאלבומים שלו ששוחררו לאחר מותו , הפכו למוצלחים לא פחות מאילו שיצאו כשהיה בחיים.
Pride and Joy היה השיר הראשון של סטיבי ששמעתי בחיים. עד היום הוא השיר האהוב עלי שלו.
אפשר לשמוע מה הוא ידע לעשות בשני ביצועים שלו לג'ימי הנדריקס. Voodoo Child ו-Littel Wing. עוד אחד מהאמנים שהחמצתי ...אני אישית מצטער על זה.
סטיבי ריי לקח את הבלוז של אוטיס ראש, מאדי ווטרס ואלברט קינג וערבב אותו עם גיטרת הבלוז-רוק של ג'ימי הנדריקס ויצר לעצמו סגנון ברור ושונה ממה שעולם הבלוז הכיר עד לאותו הרגע.
לא פעם הוא השאיר את אוהבי המוזיקה פעורי פה, בזמנים שבהם מוזיקת הבלוז לא הייתה מוזיקה אהובה ומוכרת.
ג'ימי , האח הגדול של סטיבי, היווה את ההשראה הראשונית של סטיבי. "ג'ימי לימד אותי המון" אמר סטיבי ריי בראיון בשנת 1983 "היו זמנים שהוא איים עלי 'אם תבקש ממני להראות לך את זה שוב אני אכסח אותך' אני ביקשתי שוב, והוא פשוט הראה לי שוב, אבל הוא גם כיסח אותי".
בגיל 17 סטיבי ריי עזב את הלימודים כדי להתרכז במוזיקה. באותו בזמן הוא ניגן בכמה הרכבים, שהובילו לבסוף להקמה של Double Trouble, הלהקה שאיתה הוא פרץ. שמה של הלהקה נגזר משם שיר של אוטיס ראש.
כריס לייטון, המתופף של Double Trouble זוכר טוב את הפעם הראשונה שבה הוא שמע את סטיבי ריי מנגן. זה היה בראיון רדיו בתוכנית שנקראה In The Studio With Redbeard.
"לא פגשתי אותו באותו הלילה, נסעתי במכונית ויכולתי לשמוע את הלהקה שניגנה, אבל שמעתי את הגיטרה הזאת שנשמעה כאילו היא אפילו לא חלק מהלהקה, היא נשמעה כאילו היא באה ממקום אחר, היא נשמעה כאילו היא ממש קודחת בקירות של הבניין.חשבתי לעצמי: מי זה הבנאדם הזה? וזה היה סטיבי , חשבתי לעצמי הוא ממש מדהים וכן, הוא היה ממש מדהים".
בשנת 79 סטיבי ריי הפך לזמר המוביל של ההרכב , אחרי העזיבה של לו אן ברטון בשנת 1979. תוך זמן קצר הלהקה שלו, Double trouble , שלטה בסצנת המוזיקה של אוסטין.
בהופעה בשנת 1982 של Double Trouble , הלהקה הצליחה למשוך את תשומת הלב של אגדת הרוק הבריטית, דיויד בואי, שהחתים אותו על חוזה לאלבום אחד. סטיבי ניגן איתו באלבום שיצא באותה שנה והפך להצלחה אדירה בשם Let’s Dance. בשנת 1983, Double Trouble הוציאו את אלבומם הראשון בחברת Epic לאלבום קראו Texas Flood. אלבום הבכורה של הלהקה זכה להצלחה אדירה והחזיר את הבלוז החשמלי לככב בראש המצעדים בפעם הראשונה מאז שנות ה60.מאז ועד למותו הוציאו סטיבי ריי וההרכב ארבעה אלבומי אולפן, כשביניהם עוצר סטיבי ריי במכון גמילה בכדי להיגמל מאלכוהול וסמים. "הוא היה ממש על הקצה" מספר לייטון, "אם הוא לא היה עוצר שם, היינו מאבדים אותו" .
ב1989 סטיבי ריי והלהקה זכו בפרס גראמי על האלבום האחרון שלהם.
בצירוף מקרים מצמרר כמה ימים לפני התרסקות המסוק שעליו היה ווהן, הוא החל להרהר במוות שלו. רוברט נייט, צלם רוק מפורסם, שצילם את ווהן במהלך ההופעה האחרונה שלו, שבה ניגן עם אריק קלפטון, אחיו הגדול ג'ימי, רוברט קריי ובאדי גאי, זוכר שסטיבי ריי היה מהורהר באותם הזמנים.
"היו לנו שיחות מאוד מוזרות בנוגע לחיים ומוות ביומיים האחרונים לפני מותו", אומר נייט. " הוא אמר שהוא מרגיש שמשהו עומד לקרות . שהקריירה שלו הולכת להתפוצץ, אבל הוא לא יודע כמה זמן נשאר לו. הוא אמר לי שהוא עשה לעצמו הרבה מאוד נזק לגוף.ושהוא הרגיש שאלוהים נתן לו הזדמנות שנייה. דיברנו על הרבה מאוד דברים מעניינים אבל הם השאירו אותי מאוד מהורהר".
ביום האחרון של חייו סטיבי היה במצב רוח מרומם במיוחד והסכים בשמחה להצעה של קלפטון לטוס במקומו על המסוק לשיקגו אחרי ההופעה.
"אני חושב ששאר הלהקה של סטיבי כבר היו באוטובוסים , אז סטיבי הסתכל עלי ואמר לי "רוברט בוא נטוס לשיקגו לראות את באדי גאי מנגן במועדון שלו בשיקגו" נייט נזכר. "אמרתי לו, לא בא לי והוא החליט לעשות את זה בכל זאת".
כנראה שווהן ידע את מצב הרוח שהוא הכניס אליו את חברו הצלם בעקבות השיחות האחרונות שלהם מפני שלפני עלייתו אל המסוק, הוא פנה אל נייט ואמר לו , "שמע רוברט, אל תדאג, מפני שאם משהו יקרה לי , אתה תדע שזה אני כשתשמע את הנגינה שלי".
"הוא ממש אמר לי את זה ", נזכר נייט. "ואז הוא אמר לי שלום והוא הסכים שניפגש בפאריס באיזו מחווה לג'ימי הנדריקס שהוא רצה לעשות".
למחרת בבוקר , נייט התעורר ושמע את החדשות הנוראיות בקשר לחברו. " היו לי מאות תמונות מאותו היום, והייתי כל כך שמח עליהן, פתאום כל התמונות האלה נהפכו ללא טובות מבחינה מוסרית" אומר נייט, שהרגיש רע בגלל דרישת של התקשורת לתמונות. "לא רציתי שהתמונות שלי ייקשרו להתרסקות, אז חיכיתי כמעט שנתיים עד שהתחלתי להוציא אותן החוצה".
אלבום דואטים עם ג'ימי ווהן בשם Family Style , שהוקלט מעט לפני מותו של סטיבי ריי , שוחרר באוקטובר אותה שנה והגיע היישר למקום השביעי במצעדים.
שנים לאחר מותו של סטיבי ריי, ג'ימי ווהן עדיין לא מעכל. למרות זאת הוא עדיין מאוד גאה באחיו הקטן, על המוזיקה שהם עשו יחד ועל המורשת שהוא השאיר אחריו. לאחרונה הוא אמר "כל העניין הזה כאילו לא קרה, זה עדיין כואב".
סטיבי ריי השקיע את חייו לתוך המוזיקה שלו והאלבומים שלו ששוחררו לאחר מותו , הפכו למוצלחים לא פחות מאילו שיצאו כשהיה בחיים.
Pride and Joy היה השיר הראשון של סטיבי ששמעתי בחיים. עד היום הוא השיר האהוב עלי שלו.
אפשר לשמוע מה הוא ידע לעשות בשני ביצועים שלו לג'ימי הנדריקס. Voodoo Child ו-Littel Wing. עוד אחד מהאמנים שהחמצתי ...אני אישית מצטער על זה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה